Vi finns för er

Hjärta.png
Personal med Ivar.jpg

Malmö Ideella har skapat "Föreningsakuten" för att så mycket vi kan, stötta och stärka, din förening genom effekterna av coronakrisen. Vi samverkar med MISO och får ekonomiskt stöd från MKBs sociala insatser.

Vi erbjuder stödet gratis för föreningarna i Malmö.  Vi ger din förening en till era behov anpassad rådgivning.

Vi erbjuder utveckling av er verksamhet, kurser, digital kompetens och teknik, och fysiska träffar på Nobelvägen 21 - Föreningscenter. Vi samverkar med många andra för föreningslivet.  Samtidigt arbetar vi med att etablera nya initiativ som kan göra föreningslivet starkare och mer motståndskraftigt på sikt.

Delta gärna på något av våra många event och tveka inte att höra av dig till oss!

Allt är inte Coronasvart för Malmös föreningsliv

Det är lätt att börja misströsta när kultur, idrott, arrangemang och andra event ställts in.  Vi vet att föreningar har fått drastisk minskad verksamhet, och att många inte haft riktiga möten med sina medlemmar på väldigt länge. Mycket målas i mörka toner. Och så är tyvärr också verkligheten för många. Så vad kan vi göra?

Efter regn kommer solsken. Det finns också ljuspunkter. I våra möten med föreningar i Malmö får vi veta att de har lärt sig att mötas på nya sätt, digitala möten, utomhusmöten och mindre grupper. Vi får veta att de hittat nya lokaler, nya samarbeten och fått stöd från många olika håll.

Ja det är tufft ekonomiskt. Men det är också så att många försöker göra det de kan för att stötta föreningslivet. Företag som MKB och andra fastighetsbolag, skapar särskilda sociala satsningar tillsammans med föreningslivet. De hjälper till ekonomiskt och har i vissa fall gett hyresrabatter. Andra skjuter på hyror. Ytterligare en tredje försöker erbjuda nya lokaler. Många gör vad de kan.

1-IMG_1954 - kopia (2).JPG

Även Malmö stad försöker stödja föreningarna på många sätt genom krisen. Bland annat genom att kommunstyrelsen beslutat skjuta till extra medel till föreningslivet, sociala insatser och att vara generösa med bedömningen av verksamheterna under Corona-krisen. Fritidsförvaltningen och kulturförvaltningen, och många andra förvaltningar, gör också ett stort arbete i dessa frågor.

Vi som jobbar med Föreningsakuten vill vara ett stöd och bollplank i att hitta lösningar. Vi erbjuder gratis kurser, rådgivning, föreningsutveckling och allehanda tips om allt som föreningar behöver. Och vi tror också starkt på att agera för att ställa om, anpassa sig och förändra sin verksamhet. Helt enkelt passa på att utvecklas när det ändå inte är riktigt som vanligt.​

Vi vet att föreningslivet gör mycket gott i krisen. Hjälper äldre, håller igång barn och unga, ordnar demokratisamtal, odlar i staden, lär ut språk, hjälper med problem och individuella tuffa situationer. Föreningslivet är en spegling av livets möjligheter.

Självklart ska föreningslivet fortsatta att finnas, föreningarna är livsviktiga för många i Malmö. Föreningarnas verksamhet skapar mening och gemenskap i samhället. Vi vill att det ska fortsätta vara så, nu och sen. Det är vårt löfte.