• Skribentens bildLari Pitkäkangas

Allt inte nattsvart för Malmös föreningar.

Det är lätt att börja misströsta när man hör om hur kultur, idrott, arrangemang och andra event ställts in. Vi vet att föreningarna har fått drastisk minskad verksamhet, och att många inte haft riktiga möten med sina medlemmar på väldigt länge. Mycket målas i mörka toner. Och så är också verkligheten för många. Så vad kan vi göra?

Men det finns också ljuspunkter. I våra möten med föreningar i Malmö berättar att de har lärt sig att mötas på nya sätt, digitala möten, utomhusmöten och mindre grupper.

Ja det är tufft ekonomiskt. Men det är också så att många försöker göra det de kan för att stötta föreningslivet. Företag som MKB och andra fastighetsbolag, skapar särskilda sociala satsningar tillsammans med föreningslivet, och har i vissa fall gett hyresrabatter. Andra skjuter på hyror. Ytterligare en tredje försöker erbjuda nya lokaler. Många gör vad de kan.

Också Malmö stad försöker stödja föreningarna på många sätt genom krisen. Bland annat genom att kommunstyrelsen beslutat skjuta till extra medel till föreningslivet, sociala insatser och att vara generösa med bedömningen av verksamheterna under Corona-krisen. Fritidsförvaltningen och kulturförvaltningen gör ett stort arbete i dessa frågor.

Vi som jobbar med Föreningsakuten vill vara ett stöd och bollplank i att hitta vettiga lösningar på föreningarnas bekymmer och utmaningar. Och vi tror också på att agera för att ställa om, anpassa sig och förändra sin verksamhet. Helt enkelt passa på att utvecklas när det ändå inte är riktigt som vanligt.

Vi erbjuder gratis kurser, rådgivning, föreningsutveckling och allehanda tips om vart er förening kan vända sig med era specifika utmaningar. Vi vet att föreningslivet gör mycket gott i krisen. Hjälper äldre, håller igång barn och unga, ordnar demokratisamtal, odlar i staden, lär ut språk, hjälper med problem och individuella tuffa situationer.

Självklart ska föreningslivet fortsatta att finnas, föreningarna är livsviktiga för många i Malmö. Föreningarnas verksamhet skapar mening och gemenskap i samhället. Vi vill att det ska fortsätta vara så, nu och sen.

14 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg