• Skribentens bildLari Pitkäkangas

Social Innovation Summit

Nordens största konferens

om social innovation blir digital

Social Innovation Summit lockar i vanliga fall mellan 700-900 personer till Malmö under november månad. Nuvarande restriktioner och människors begränsade möjlighet att resa påverkar förstås förutsättningarna, men istället för att ställa in genomförs den två dagar långa summiten i år digitalt den 10-11 november. Den flerfalt prisbelönta irländska aktivisten Caroline Casey är redan klar som keynote-talare.

Konferensen är Nordens största på ämnet social innovation och drar årligen närmare tusen besökare och en mängd internationella talare till Malmö. I år genomförs den helt digitalt vilket innebär en utmaning men också nya möjligheter. Crisis Driving Change Årets tema är ”Crisis Driving Change”, vilket de flesta sannolikt kan relatera till i dagsläget. –I år är Social Innovation Summit om möjligt viktigare än någonsin. Den kris vi befinner oss i visar hur tydligt det är att vi måste samverka över sektorsgränser för att snabbt kunna göra förändringar och hur mycket vi behöver varandra som människor där det är tydligt att ”ensam inte är stark”, säger Charlotte Ahlgren Moritz, ordförande Mötesplats Social Innovation Caroline Casey återvänder Den första huvudtalaren att bli klar är irländska Caroline Casey, grundare av Valuable 500 tillika prisbelönt aktivist. Hon var senast i Malmö 2016 och höll då en av de mest omtalade och engagerande föreläsningarna i Social Innovation Summits historia. Nu ansluter hon för en livesänd keynote samt en efterföljande Q&A. – På årets summit lyfter vi fram passionerade individer som med sitt starka engagemang driver förändring och visar vägen. Med de goda exempel som vi lyfter vill vi visa hur vi alla kan vara en del i att skapa en mer sammanhållen och bättre värld, säger Hanna Sigsjö, verksamhetsledare Mötesplats Social Innovation. Mer än en vanlig videokonferens Sedan våren pågår planeringen av ett dynamiskt program där livesändningar från en studio ska varvas med webbinarier, workshops, förinspelat material samt olika sorters samtal och framträdanden. Även i sin digitala form förblir nätverkandet en huvudkomponent i Social Innovation Summit.

I samarbete med Malmö stad och Malmö universitet Social Innovation Summit arrangeras av Mötesplats Social Innovation i nära samarbete med Malmö stad och Malmö universitet, varav de sistnämnda även står värd för Mötesplats Social Innovation. Huvudpartners är Atrium Ljungberg, Midroc, SEB, Tillväxtverket och Vinnova. Kontakt: För kompletterande intervjuer eller ytterligare information, vänligen kontakta: John Flygare, Kommunikatör MSI, john.flygare@mau.se, 040-66 57 397,0739-73 55 76

• Vetenskap, teknik

• Forskning