• Skribentens bildLari Pitkäkangas

Infomötet om stödåtgärder för föreningslivet i Malmö

”Vi orkar nog igenom sommaren, men vad händer sen?”…

Malmö har ett rikt föreningsliv, över 5000 föreningar finns i Malmö. Det är ett mångfacetterat föreningsliv som är djupt engagerat i stadens utveckling och mående. Även föreningslivet har drabbats kraftigt av samhällskrisen. Att därför ordna ett möte kring föreningslivets villkor och vilka stödåtgärder som finns, blev något helt självklart.

Föreningslivet i Malmö bjöds sålunda in till infomöte tisdagen den 9 juni. Mötet hölls på Nobelvägen 21, det nya Föreningscentret samt digitalt och livesändes på sociala medier. Antalet gäster som kom var 30 personer på plats, 15 personer på Zoom, och 125 på live-sändningen.

Arrangörer var Malmö Ideella, MISO, och det nya projektet ”Föreningsakuten” med MKB som samverkanspart. Medverkade gjorde flera kommunala förvaltningar, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhälles frågor, Region Skåne, Malmöandan – samverkan kommun och idéburen sektor i Malmö, MISO, Malmö Ideella.

Malmö Ideella och MISO, med Ingemar Holm och Pehr Malmström, kunde tillsammans med MKB:s Maria Tengroth presentera en ny satsning ”Föreningsakuten”, helt i linje med tankegångarna i det tidigare arbetet. Idéen om en särskild föreningssatsning kom ur de medskapande möten och enkäter som gjordes i april på initiativ bland annat från samverkansplattformen Malmöandan. (Rapporten: Hur mår föreningslivet)

På mötet presenterades Malmö Ideella och MISO, av Ingemar Holm och Pehr Malmström, som kort berättade om syftet med den nya satsningen ”Föreningsakuten”. Teamet: Lari Pitkäkangas, Karolina Lundahl, Elin Turesson och Taher Azizi, ska närmsta halvåret ge stöd, råd och info till föreningslivet, samt bidra till att stärka, utveckla och stödja föreningarna i deras arbete framåt. Till stöd finns hela föreningscentret på Nobelvägen 21 med alla faciliteter och mikro-kontor och mycket annat.

De större bidragsgivande förvaltningarna var på plats från Malmö stad, fritid, kultur, arbetsmarknad- och sociala, funktionsstöd, hälsa, vård och omsorg, stadskontoret. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF), Region Skåne, och MKB fanns också på plats för att informera. En del var på plats fysiskt och en del via webben.

Vi vill verkligen tacka alla föreningar som kom, de som presenterade info, och till alla som deltog i arrangemanget. Tack!

Vi kommer att om ett litet tag skapa en sida med presentationer, filmer och annat material från konferensen. Helt enkelt samla all tänkbar information för föreningslivet som söker stöd.

Men de länkar som visades var bland annat:

21 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg